Svar: Får min baby nok mad?

19. december 2020

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig igen.

Det lyder som om, at du er begyndt at variere din datters fødevarer mere, og det er super godt, det skal du endelig blive ved med. Det lyder også som om, at hun er kommet fint igang med kød og fisk i grøntsagsmosen, det skal du også fortsætte med. Hun må få stort set alle fødevarer med den alder hun har nu, og jo mere forskelligt du kan give hende, jo bedre er det. Det er samtidig vigtigt, at du varierer maden, fordi det vil være med til at holde gang i maven. Hendes mave har brug for noget at arbejde med.

De grovere grødtyper som øllebrød og havregrød er rigtigt gode, og du må meget gerne også begynde med lidt flerkornsgrød til hende, hvor du blander f.eks. hirse med havre og rugmel. Du kan variere mellem øllebrød/flerkornsgrød og grøntsagsmos med kød og fisk til frokost, så hun hver anden dag får grød og hver anden dag mos. Når hun bliver 7 måneder, vil det dog være rigtig godt, at hun tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk både til frokost og aften. Og morgen og eftermiddag kan hun i den alder så stadig få grød.

Det er vigtigt, at hun får mange forskellige grøntsager: kartoffel, gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv. Tag udgangspunkt i de grøntsager, som I voksne spiser til aften og kog en mos af dem.

Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.

Med hensyn til kød og fisk, så må hun få både okse, lam, kalv, svin, kylling og kalkun. Og du må gerne variere mellem de forskellige fede fisk som laks, sild, makrel og de magre fisk som torsk, torskerogn og rødspætte.

Faktisk må hun meget gerne få noget af julemaden - hun må i princippet gerne få både flæskesteg og and, ligesom hun også kan spise rødkål, sylte, indemaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), lidt medister osv. Det skal bare hakkes og kommes i en grøntsagsmos - f.eks. må hun også gerne få brunede kartofler... der er altså rig mulighed for at give hende mad, som måske vil være nyt og spændende for hende og øge hendes interesse lidt... :) Husk dog på, at hun ofte vil skulle smage mange gange før hun har vænnet sig til smagen, og maden er et hit :)

Det vil også være rigtig godt, at du sætter hende i den høje stol, hver gang hu skal spise, og at du starter hvert måltid på samme måde, så hun ved, hvad der skal ske, og at det nu er spisetid. Jeres rutiner omkring måltidet vil på den måde blive genkendeligt for hende, og det vil være med til at gøre hende parat til maden.

Giv hende meget gerne mad i hånden, som hun selv kan sidde med, sutte og gumle på, opbløde med spyt osv. Det vil også være med til at gøre hende opmærksom på, at det er spisetid, og hun vil være mere parat, når du så sætter dig ved bordet, og hjælper hende med skemaden.

Prøv ikke at fokusere så meget på mængden, det er helt fint, hvis hun kan spise ½ dl. grød eller mos. Det er lige nu vigtigere, at hun tilbydes lidt og tit, end at hun spiser få og store portioner. Det er altså bedre, at hun spiser ½ dl. 3 gange dagligt, end at hun spiser 1.5 dl på en gang...

Det vil sige at en dagsplan, lavet ud fra tidligere angivne tider, kunne se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre, indtil klokken er ca 07, hvor jeres dag begynder.

Morgen 7.30: Frisk blød frugt i hånden at gumle på, og du følger efter med lidt havregrød, og vand af kop.

Formiddag 9.30: Frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt frugtmos/bærmos og vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 12: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det er helt okay, hvis hun også får øllebrød til frokost en gang imellem, men stille og roligt vil det være grøntsagsmos, kød og fisk til frokost. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16.30: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos. Da hun lyder til at have lidt tendens til forstoppelse, så er det en god idé med sveske- og blommemos, som kan sætte lidt gang i maven, hvor frisk bananmos kan have tendens til at virke lidt forstoppende. Vand af kop.

Aften 18: Tilbydes også her lidt ristede rugbrødsbjælker, en kogte grøntsagsbuket, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden, og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet mere og mere jeres mad. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. kl 20.30-21

Sen aften eller først på natten 23.30-01: Ammes og sover videre

Med hensyn til frysning og optøning af babymad, så anbefales det, at du fryser mosen ned uden modermælkserstatning. Grøntsagsmos bør optøs direkte i gryden og i forbindelse med, at du varmer mosen op, kan du så tilsætte modermælkserstatning og fedtstof. Det vil ske et ...

Annonce

... tab af vitaminer og mineraler fra modermælkserstatningen, hvis den varmes med, fryses ned og varmes op igen.

Jeg forstår godt bevæggrundende for ikke at smide erstatning ud.. men hvis du bruger mme i alle hendes måltider, både grød og mos, så tænker jeg, at der ikke går så meget til spilde. En brik med mme kan holde sig 24 timer i køleskab efter åbning, og det vil sige, at du vil kunne bruge mælken fra brikken til lige nu 6 måltider, og når hun bliver 7 måneder til 8 måltider i døgnet. En brik mme indeholder 200 ml. :)

Du skal også være opmærksom på, at netop i takt med, at hun begynder at spise mere og mere af den samme mad, som I spiser, så vil der være mindre mos i fryseren. Og du kan godt bruge rester fra aftensmaden til frokost. Hvis du laver en større portion mos til hende om aftenen af familiemaden, så kan du gemme en portion i køleskabet, som du så kan give hende til frokost dagen efter. Du behøver altså ikke længere fryse maden ned, og du kan måske på den måde også bedre få brugt erstatningen :)

Det er helt okay, at hun begynder at spise lidt mindre ved brystet. Når hun bliver 7 måneder, så vil det ofte være passende med 4 amninger i døgnet, og det betyder at amningen før formiddagsluren og amningen om eftermiddagen forsvinder. I stedet tilbydes hun her mellemmåltid og vand af kop. At hun begynder at die mere kortvarigt og ikke længere virker helt så interesseret kan altså være helt normalt og blot et tegn på, at hun netop begynder at blive parat til noget andet og mere...

Du skriver, at du kan mærke, at du ikke producerer lige så meget mælk, og du skriver også, at "de sidste par nætter har jeg faktisk ikke lykkes med at amme hende fra det ene bryst - uanset hvor længe hun sutter, så kommer der ikke noget". Hvis hun ligger og dier og sutter på brystet, og er helt rolig - så kommer der noget. Hun vil ikke ligge og die længe på et bryst, hvis ikke der er mælk, så vil hun i stedet blive frustreret, ligge og hive i brystet, slippe, trække sig væk, forsøge at få fat, slippe.. og græde... Så du må have mælk til hende stadigvæk, selvom du oplever, at produktionen daler :)

Når hun er svær at mætte med brystet om natten, så er det sandsynligvis fordi hun stadig ikke spiser ret meget om dagen, men i takt med at hendes indtag af grød og mos stille og roligt øges, og hun bliver bedre til at drikke vand af en kop, så skulle hun gerne begynde at få lidt mere mæthed i maven og derfor ikke længere have behov for brystet midt nat... En forudsætning for at kunne undvære mælk om natten er mæthed der skabes hele dagen igennem...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du kan naturligvis godt forsøge med en flaske, hvis du gerne vil have, at hun skal kunne tage imod denne, og hvis andre skal kunne passe hende. Hun skal enten ammes eller have flaske til hun er 12 måneder, så hvorvidt det er relevant med en flaske afhænger af, hvad dine/jeres planer er fremadrettet... Det er dog ikke sikkert, at du får hende til at tage imod en flaske, når hun har den alder, som hun har nu. Hun vil sandsynligvis foretrække den ægte vare :) Men du kan godt forsøge.

Når det så er sagt, så har du helt ret i, at jo mere flaske du giver hende, jo mere vil din mælkeproduktion blive nedsat og jo større sandsynlighed er der for, at amningen stopper. Du skal derfor også mærke efter, hvad du og din datter vil have det bedst med. Der er naturligt fordele ved at give flaske - du ved f.eks. præcist hvor meget mælk hun får, hvilket kan være rigtig rart at vide, det kan give en stor ro - modsat kan det også give ekstra uro, hvis du finder ud af, at hun faktisk ikke drikker nok...

Du skal være opmærksom på, at hun måske er ved at få tænder - hun har alderen til det og det kan godt gøre, at hendes madlyst bliver nedsat, og det kan også gøre hende lidt mere pylret og gøre, at hun virker ekstra træt...

Der skal naturligt noget ind, for at der også kommer noget ud. Så når hun kun har ganske lidt afføring, så er det sandsynligvis fordi hun spiser meget lidt. Det er vigtigt, at du ikke holder igen med maden, fordi du tænker, at hun er forstoppet. Du skal endelig give hende mad, og du skal forsøge at holde maven igang netop via skemaden. Forstoppelse kan dog godt være forklaringen på nedsat appetit og manglende madlyst. Hvis hun spiser nok af grød og mos og derefter virker forstoppet - du kan se at hun kæmper med at få afføringen ud og når det kommer ud, så er det knoldet og hårdt - så vil det være en god idé at give hende laktulose, som drikkes, og som kan sætte gang i maven. Men der skal som sagt være noget i maven, for at der kan komme noget ud...

Det er vigtigt, at du holder øje med hende og forsøger at få hende til at spise og drikke, så hun hele tiden tager på. Hun må ikke tabe sig og både vægten og længden skal helst øges lidt hele tiden. Du skal sikre dig, at der er gang i maven, og du skal også sikre dig, at hun får væske nok - så hendes urin skal være klar og ikke gul, og hun skal have gode tunge tissebleer, som tegn på, at hun får væske nok. Væske er også vigtigt for at forebygge forstoppelse.

Jeg håber, at jeg er kommet godt omkring dine spørgsmål, og at du her er hjulpet lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder